Helg

Det är inte ofta jag har tillfälle för sovmorgon, och när jag väl har det så kan jag lik förbannat inte sova. Det går lixom bara inte. Ligger jag längre än till kl 10 så börjar det krypa i kroppen och jag är tvungen att gå upp, hur mycket jag än skulle vilja ligga kvar en timme till.
Kanske var det solskenet och det underbara vårvädret som gjorde det, men när jag vaknade i lördags så kände jag mig utsövd, pigg och full av energi. (Minns inte när det hände senast)
Innan frukost blev det således en rask promenad till konsum för att handla mjölk till morgonkaffet och såklart hamnade även en massa annat i korgen. Farligt att handla på fastande mage. Dock kunde jag därefter sitta på balkongen och äta en ljuvlig frukost i solskenet. Underbart!
Det börjar förresten spira ordentligt i krukorna som stått ute hela långa vintern. Smultron, gräslök, dagliljor och tillochmed rabarbern har kommit upp en bit. Trodde nästan att allt frusit ihjäl, men icke! Återstår dock att se om olivträden och björnbärsbusken klarat sig lika bra. Tveksamt. 





Förutom en massa tvätt och ett berg av disk hann jag även med en sväng på Emmaus, eftersom det ligger alldeles nästgårds. Var egentligen mest på jakt efter vanliga ugnsplåtar men eftersom det inte fanns några sådana så fick 3 st silevrbrickor, ett tårtfat i grönt glas och lite silverbestick utgöra dagens fynd!

Sen var det dags för dagen macaronbak. Bävar alltid med tanke på att det så lätt går åt skogen, men har åtminstone alltid en plan-B ifall det skulle misslyckas. Denna gång var reservplanen biskvier.
Nu blev macaronerna bra, tack och lov. Gula och fina med fyllning av kaffechokladkräm och citrusganache. Och eftersom jag ändå hade ångan uppe så bakade jag biskvier oxå.
Dom blev inte alls lika bra. Och fy attan så pilligt...





 

Till sist en liten illustration på hur det brukar se ut i mitt kök när det är bakning på gång, dvs alltid.



Och det här är ändå lindrigt...











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0