Kvinna/Man

I går var det som bekant Internationell Kvinnodagen. Och dum som jag var så råkade jag knäppa på radion och hamnade såklart mitt i en massa prat kring ämnet jämställdhet i hemmet. Inte för att jag på något sätt är emot jämlikhet mellan män och kvinnor, och nu får väl Gudrun Schyman slå mig, men jag måste säga att det är grymt tröttsamt att lyssna på diskussioner i frågan. Kärringarna gnäller på att gubbarna inte hjälper till i hemmet men säger samtidigt att "Nisse är helt värdelös på att städa, så det tar jag hand om annars blir det ingen ordning". Så bra då, men sluta gnäll då för fan!!

Sen kan jag tycka att snacket om jämställdhet i familjen haltar. 
Det vrålas högt och yvigt att pappor borde ta mer ansvar, det tom pratas kvotering av föräldradagar för att på så sätt "tvinga" pappor till att stanna hemma med sina barn. Samtidigt är det fortfarande kvinnan som har mest juridisk makt vad gäller barnen. Det är oftast kvinnan som får vårdaden och likaså hamnar barnens boende oftast hos henne även om vårdnaden är gemensam. Kvinnor vill bli jämna med män, men är inte villiga att släppa på sina egna privilegier. Det rimmar väldigt illa i mina öron.
Jämställdhet kräver ett givande och tagande från båda parter!!
Så det så!!



















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0