Mat mat mat

Jag har börjat läsa "Den hemlige kocken- det okända fusket med maten på din tallrik".
Om jag sedan tidigare var skeptisk till tillsatser i mat så är jag nu närmast att betrakta som rabbiat anti-tillsatsaktivist!! Dessutom retar jag mig galen på den fetthysteri som är och har varit ett tag. Folk är livrädda för fett och proppar istället sig lightprodukter med en drös obehagliga tillsatser.   

Ett lysande exempel på detta är smörgåsmargarin.

Bregott,  med högre fetthalt innehåller: grädde, rapsolja, salt, mjölksyrakultur, vitamin A och D. 

Smalvarianten Becel  innehåller: Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, växtsterolestral (12,5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (0,8%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat), kärnmjölkspulver, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.

Ärligt talat, vilket av dessa alternativ känns mest hälsosamt??
För min del känns inte valet särskilt svårt faktiskt. Nog fan äter jag hellre fett, i lagom mängd, än en massa giftigheter.
Så det så!!

Kolla in Äkta_vara !!





Kommentarer
Postat av: Hedvig

Fast du kan ju faktiskt inte veta om alla tillsatser är farliga. Men visst håller jag med.

2009-04-06 @ 20:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0