Surdeg

Igår gjorde jag något som jag aldrig gjort förrut.
Jag la en surdeg. Bokstavligt talat alltså.

De senaste helgerna har jag varit oppe i ottan och bakat bröd som blivit klart lagom till frukosten. Allt i väntan på att mitt frukostsällskap ska masa sig upp i stående ställning, vilket vanligtvis tar ett tag och ofta kräver lite milt våld från min sida. Allehanda brödsorter har det blivit och nu till helgen tänkte jag ge mig på ett mustigt dankskt surdegsrågbröd, hej och hå. 
Nåväl, eftersom sådana bakverk kräver ett par dagars förarbete så började jag redan igår.  
I receptet om själva surdegen står att "när den börjar bubbla och lukta syrligt så är den färdig". 
Erkänn att det låter lite spännande!!
Jag ser iallafall framför mig en stor svart häxkittel innehållande nån bajsbrun sörja som bubblar, pyser och släpper ut tjock giftgrön rök...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0