Snart är det ljus...

Nu är det snart jul i vårt hus, och jag funderar som bäst på var den ska firas förnånstans i år. Antagligen blir det hemma på Gotland med familjen som vanligt.
Eller rättare sagt, det måste ju bli så, jag har iallafall lovat min gamla körledare att jag ska sjunga i kyrkan på julafton.  

Det där har varit en tradition ända sedan jag sjöng i kyrkans barnkör för en herrans massa år sedan. Finklädda och högtidliga samlades vi kl 13.15 i Gnisvärds kapell, en liten strandkyrka mitt i ett lika litet fiskeläge på Gotland, hur mysigt och julstämningsfullt som helst. Stilla Natt, Nu Tändas, Gug Välsigne Eder och så var man hemma igen lagom till Kalle Anka. Årets mesta tradition.
Nuförtiden är det inte så mycket bevänt med barnkören tror jag, det började gå utför redan när vi i min årskull slutade, så nu är det alltid slagsmål mellan oss gamla barnkörare om vem som ska få stå för sångfägringen istället. Jag har haft det ärofyllda uppdraget ett par gånger innan, men det var några år sen sist. I förrfjol blev jag tex brädad av min lillasyster, grrrrrr, nu är det dags för revansch!!

Nån som kan nån fin julsång så ge mig gärna ett litet tips!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0