Två små lingon på tallriken är bättre än inga blåbär alls!!

När jag var liten så tog de alltid med oss barn ut i skogen tillsammans med halva släkten för att plocka bär och svamp när det blevo säsong för det. Även om det oftast fans hur mycket som helst att plocka så var det ju kul i sisådär 5 minuter. Sen hittade vi alltid på nåt annat. Fångade grodor, lekte kurragömma eller för guds skulle åt upp bären direkt, eller nåt annat skoj. 
Nu, 20 år senare, för att visa Daniel hur frodiga mina barndoms skogar är så utrustade vi oss häromdan med varsin hink och travade sedan glatt ut i vildmarken. Här skulle skördas!!
Nix, inte ett bär eller svamp så långt ögonen såg. Visserligen är jag närsynt med brytningsfel och fan och hans gamla mostrar, men inte ens när jag kröp omkring på marknivå glimmade det till blått nånstans. Och inte ens den endaste lilla flugsvamt fanns att sätta tänderna i. Två pyttelingon var allt vi fann.
För att inte komma tillbaks alldeles tomma i händerna och rädda lite av vår heder plockade vi åtminstone lite salmbär bakom pappas maskinhall och kokte sylt på dem.
Fan vet om det inte var bättre förr iallafall...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0